Augusztus 15-én ünnepeljük
Nagyboldogasszony
ünnepét. Ezen a napon emlékezünk meg Szűz Mária
mennybevételéről. A katolikus tanítás szerint Szűz Mária halálakor
testestől-lelkestől a mennybe került.
A magyarság számára ez
nemzeti
ünnep is. Ezen a napon ajánlotta föl I. István az országát
Szűz Máriának, aminek révén lett hazánk
Regnum Marianum,
Mária Királysága. A középkorban ez Magyarország hivatalos latin neve
volt.
Az ünnep magyar neve (Nagyboldogasszony) a múltban, régi máriás
hagyományban gyökerezik.
Adjunk hálát Istennek, hogy ma ezt a nagyszerű napot békében
ünnepelhetjük. Használjuk ki a lehetőséget, és forduljunk lélekben
mennyei Édesanyánk felé. Kérjük segítségét az elközelgő nehéz napokra.
Az Ő szerető anyai szívén keresztül könnyebben odatalálunk szent
Fiához, Jézushoz.
Boldogasszonyunk köszöntésére álljon most itt
Szent Bonaventura 83.
zsoltára:
Milyen kedves, mennyire elragadó a Te megváltó
hajlékod, ó, erény Királynője.
Bűnösök, tiszteljétek Máriát, aki kegyelmet és üdvösséget szerez nektek.
Az Ő imája illatosabb a füstölőnél és a
balzsamnál, könyörgései soha nem lesznek eredménytelenek.
Járj közbe értem, Úrnőm, a te Krisztusodnál, sem a halálban, sem az
életben ne hagyj el engem.
Mert a te lelked kedves, és kegyelmed betölti az egész világot.
Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek, miképpen kezdetben,
most és mindörökké. Ámen.
Ma még a katolikus hívők nagy része előtt ismert, hogy
a csodák jó
része Szűz Máriához kötődik, és gyakran kapcsolatos
valamilyen
kegyképpel.
A mai szent napon az Isten szeret rovatunkban bemutatunk egy
csodás
kegyképet, ami a nagyközönség előtt biztosan ismeretlen.
Akit érdekel,
itt tekintheti meg a képet, és elolvashatja az arról szóló
rövid
ismertetést.
(A Szerk.)
Szűz
Mária ünnepeinkről
Szeptember 8-án ünnepeljük Szűz Mária születését,
Kisboldogasszony napját.
12-én pedig a
Szűzanyánk
névnapjára emlékezünk.
A
Szűzanya mélységes tisztelete és szeretete, valamint a bele vetett
határtalan bizalom, ami a magyar népi vallásosságot jellemezte az
elmúlt századokban, csodálkozásra készteti a ma emberét – hívőt és
hitetlent egyaránt.
Honnan származik ez a mély és a legutóbbi időkig
töretlen hit? Hívőként a válaszunk nyilvánvaló: a végső ok Isten. Az
emberi tudásvágy, természetes kíváncsiság azonban nem éri be ennyivel.
Néprajzkutatók
sokasága vizsgálta ezt a jelenséget, próbálták feltárni a hihetetlenül
sokszínű Máriás népi hagyományt. De vallástörténeti szempontból is
érdekes kérdés: mi a forrása ennek az Istenanya iránti érdeklődésnek?
Részeletekbe
nem megyünk bele, de azt látjuk, hogy maga az Egyház is folyamatosan
tökéletesítette Jézus szent Szülőjéről alkotott képét. Ez a magyar
néplélekben igen jó fogadtatásra talált.
Kétségtelen, bár nem
gyakran hangsúlyozott tény, hogy az Istenanyának a zsidó-kereszténység
előtti kultusza is hagyott nyomot a néplélekben. Hagyományos ünnep
elnevezéseink őrzik ennek az emlékét: Nagyboldogasszony,
Kisboldogasszony, Gyümölcsoltó Boldogasszony stb. E nevek eredete
homályba vész. Mai tartalmuk az Egyház által rögzített formában
értelmezett.
A XIX. századtól kezdve papjaink is egyre többet
foglalkoztak a Szűzanyára vonatkozó töréneti-kulturális
hagyományok feltárásával. Bár a Biblia igen szűkszavú Szűz Máriával
kapcsolatban, az apokrifekben annál több olvasható róla. Ezzel
kapcsolatban érdemes felismernünk, hogy az Egyház igen bölcsen
cselekedett, amikor az apokrifok hagyományba és hitünkbe illő részeit –
gondos mérlegelés után – elfogadta.
Mennyei Édesanyánkba vetett hit
összekapcsol és szétválaszt. Mi, katolikusok, hisszük, valljuk hogy
hazánk a Regnum Marianum. Ennek még közjogi alapot is tulajdonítunk
Szent István felajánlása nyomán. Mária Magyarország örök királynője, és
hűsége nem kétséges. De nemcsak hazánk, hanem a Világ Királynője is.
Ugyanakkor
látnunk kell, hogy az egyház hagyományokat el nem ismerő felekezetek,
így a protestáns és különösképpen az ún. teljesevangéliumi
gyülekezetek, Mária magas méltóságát és ebből adódóan életünkre
gyakorolt jelentős befolyását nem ismerik el.
Istennek hála, Mária kegyhelyeinken virágzó hitélet folyik. Nem csak a
múltban, ma is kegyelmek forrásai.
Sajnos,
a jelenlegi világjárvány idején a búcsújárás korlátozott. Ez azonban
nem akadályozhat meg minket abban, hogy szeretettel, hittel és
reménnyel forduljunk égi Édesanyánkhoz, különösképpen szent ünnepein.
J.S.Ferenc
Szent Ágoston – a kegyelem doktora
(Született:
Tagaste, 354. november 13.- meghalt:
Hippo, 430. augusztus 28.)
Szent Ágoston az egyik, méltán híres egyházdoktorunk. A „
kegyelem doktora”
melléknevet egy hosszú és sikeres vita révén szerezte. Többször kellett
eretnek irányzatok ellen harcolnia. Ezek közül az egyik az. ún.
pelágiánus eretnekség volt. Ők azt állították, hogy az üdvözüléshez
nincs szükség Krisztus kegyelmére, elég a mi emberi igyekezetünk. Szent
Ágostonnak csaknem húszévi harc után sikerült általánosan elfogadottá
tennie azt a tanítást, hogy Isten kegyelme nélkül üdvözülni nem lehet.
Édesapja római, csak halála előtt keresztelkedett meg, édesanyja
keresztény. Családja egykor jómódú, de elszegényedőben volt, ezért
tanulmányaihoz támogatóra szorult. Tehetsége hamar kiderül, kitűnő
szónok, éleseszű. Ugyanakkor élvezi a züllött Római Birodalom életét.
Fokozatosan jut el e kereszténységhez. Már 33 éves, amikor
megkeresztelkedik. Ennek megadta a módját: húsvét hajnalán fiával és
barátjával együtt Szent Ambrus püspök keresztelte meg.
A Római Katolikus Egyház a mai napig magán viseli munkásságának nyomát.
Az eredeti bűnről, a kegyelemről, a szentségekről szóló alapvető
tanítások megfogalmazásai tőle származnak, és több, ma is hasznát
imának is ő a forrása. Több, ma is olvasott könyvet írt. Népszerű és
mindenki számára hozzáférhető a Vallomások című könyve. (Itt találja
letölthető formátumban.)
Kiemeljük még, hogy a paptársaival egy közösségben élt. Az erre
vonatkozó szabályzata vált a későbbi papi rendek (ágostoniak,
premontreiek) kiindulási pontjául.
Nem célunk gyümölcsöző életét teljes egészében ismertetni, nem is lehet
egy rövid kis írásban. Igazi nagyja ő a kereszténységnek. Elsősorban
öröksége miatt, de a maga korában is nagy ember volt. A szó szellemi
értelmében, mert ez a lenyűgöző szellem egy jelentéktelen, rossz
alkatú, „gyengemellű” testben lakott.
A maga korában az Észak-Afrikai Hippo püspökeként szolgálta Istent és
az embereket. Igen, az embereket is. A Római Birodalom közigazgatása
akkor már vagy nem működött, vagy rosszul működött. Ahogy sok más
helyen, itt is a püspök volt a világi kormányzó is, bíró, hadvezér –
minden közösségi feladatot vállalnia kellett. És ő vállalta, gyenge
testét nem kímélve. A halála is hősies tevékenység során érte el.
Emlékünnepét – katolikus szokás szerint –
augusztus 28-án, égi
születésnapján üljük.
Irodalom:
1. Schütz Antal (szerk.):
Szentek
élete az év minden napjára III. kötet Bp. 1938, Szent
István-Társulat
2. Diós István Dr. (szerk.):
Szentek
élete I. Bp. 2001, Szent István Társulat
(Későbbi kiadások is vannak.
A könyv időnként
antikváriumban beszerezhető. Elektronikus formában itt
találhatja meg. Figyelem! Ez a hivatkozás
érvényes, de Windows10-es operációs rendszerű gépen a könyv technikai
okok miatt nem olvasható.)
3. Aurelius Augustinus:
Vallomások
(Confessiones)
Több
kiadásban is elérhető, minden könyvtárban megvan. Interneten itt találja.
J.S. Ferenc
A Szűzanya születésének ünnepére
(Kisboldogasszony
napja, szeptember 8.)
Kisboldogasszony napja
a Szűzanya ünnepek sorának egyik ékessége, sok kegyhely búcsúnapja.
Mindig megilletődünk, amikor a Szűzanyáról írunk vagy beszélünk. Sokat
akarunk adni, és abból a sok jóból, ami Mennyei Édesanyánkhoz kötődik,
válogatni is lehet. Ezúttal egy különlegességet választottunk.
Valtorta Mária evangéliumából szeretnénk néhány olyan részletet
bemutatni, amely a Szűzanya születéséről szól.
Annak kedvéért, aki nem hallott róla: Valtorta Mária egy páratlan
látnok volt. Evangéliumának kézirata 15000 oldal, nyomtatásban is kb.
5000 oldal. Tíz vaskos kötetben jelent meg.
Hitelességéről csak annyit, hogy XII. Pius pápa, 1948-ban, amikor
átnézte a kéziratot, a következőket mondta:
,,Adják ki ezt a művet úgy, amint
van, anélkül, hogy nyilatkoznának rendkívüli vagy kevésbé rendkívüli
eredetéről. Aki elolvassa, majd megérti.”
A hatalmas mű magyar nyelven is elérhető. Pontos címe:
Maria
Valtorta: Az evangélium, ahogy nekem kinyilatkoztatott I-X. kötet,
Centro Editiorale Valtoriano
A könyvből készült kivonat
itt érhető el.
További részleteket
itt olvashat, a név szerinti
keresőbe Valtorta kulcsszót írva.
Most
– az ünnep alkalmából - szeretettel ajánljuk a következő kis
szemelvényt.
Ha pedig felemelő,
hozzáillő zenét is szeretne hallgatni mellé, azt itt talál.
A Szerkesztő
Mária születése (részletek)
Annát látom magam előtt, éppen a kertből jön,
egyik nőrokona karjára támaszkodva. Azért vagyok ennyire biztos, hogy
rokona, mert nagyon hasonlítanak egymásra. Anna nagyon erőssé vált,
kimerültnek tűnik, bár lehet, ez a hőség miatt van, mely ott ugyanolyan
pokoli lehet, mint itt, ahol írok.
A kert fái árnyat adnak, ez sem enyhíti a hőséget, mintha kazánban
melegítették volna a levegőt, annyira forró és fojtó. Olyan sűrű ez a
levegő, hogy szinte vágni lehetne. Az ég sem barátságosan kék, finom
porszemcsék lebegnek a légben és az ég tündöklő színét is
megváltoztatják, sápadt szürkéskék lenne leírására a megfelelő
árnyalat. A szárazság bizonyára régóta tart, mert ahol nem öntözték,
még a föld maga is fehéres porrá mállott. Pontosabban, árnyalata
fehérestől piszkos rózsaszínig terjed, a növények tövében az öntözés
nyomán vörhenyes-barna színt mutat. A kert nagyobb részét öntözték,
nyoma jól látszik a zöldséges ágyakon, a rózsakertben, a jázminokkal és
apróbb virágokkal körített ösvények mentén. Szabályos vonalvezetésű,
gondozott lugas osztja ketté az ágyásokat, elnyúlva a tarló széléig.
Füves rét határolja be a birtokot, kiégett, szürkére aszott azon is
minden fűszál. Zöld foltot a kerítésnek szolgáló galagonyabokrok
jelentenek, pirosan villog rajtuk az érett termés. A bokrok védelmében
zöldebb maradt a rét, oda húzódott a nap tüze elől egy kisebb birkanyáj
és őrzőjük, a pásztorgyerek is az árnyékban hűsöl.
Joákim az olajfák sorában dolgozik, két másik
férfi is segít neki. Idős kora ellenére mozdulatai gyorsak, munkája
szakszerű. A mező végén futó patakot keskeny földgát választja el a
kerttől, a férfiak ezen vágnak most nyílást, hogy vizet engedjenek a
szomjazó növényekre. Hamarosan csobogni kezd a víz, elönti az olajfák
alatt a füvet, sárgás gyűrűket alkotva bugyborékol, majd hirtelen
eltűnik és csak sötét folt jelzi, ahol a szikkadt föld elnyelte. Az
olajfák ágai telis-tele vannak bogyókkal, jó termés ígérkezik.
Anna lassú léptekkel sétál végig a lugastól beárnyékolt úton, ahol most
méhek százai döngicsélnek nektárt keresve. Joákim felé veszi útját, ő,
amint meglátja, elébe siet.
-Ilyen messze elsétáltál? - kérdi szerető
aggodalommal.
-Ki kellett jönnöm, a ház forró, mint egy kemence.
-Nagyon szenvedsz a hőségtől?
-Nem többet, mint bárki más. Közeledem terhességem
végéhez, de csak a forróságtól szenvedek, csakúgy, mint körülöttem
minden ember és minden állat. Te is vigyázz magadra, Joákim, ne
melegedj ki túlságosan a munkában!
-Várjuk, csak várjuk az esőt, de mindhiába. Három
nappal ezelőtt tényleg azt hittem, esőt kapunk, ám a szél másfelé vitte
a felhőket, s mindaz, ami földünkön terem, kiég ebben a borzasztó
hőségben. Még szerencse, hogy közel folyik a patak, bővizű forrásból
ered, s még ebben a szárazságban sem apadt ki. Engedtem vizet a fákra,
a nap már majdnem megfojtja őket, nézd milyen szárazok a levelek... Az
öntözés annyira elegendő csak, hogy életben maradjanak. Eső kellene!
Joákim a földművesek ősi mozdulatával az égre néz és esőt kémlel. Anna
legyezővel hajt arcára friss levegőt, legyezője pálmalevelekből
készült, színes fonalak erősítik össze a leveleket.
Anyósa, aki idáig kísérte, szeméhez ellenzőt formál kezéből, és
figyelmesen kémleli az eget:
-Nézzétek, a Hermon hegyén túl felhők gyülekeznek! Északira fordult a
szél - vélekedik -, lehűti a levegőt és talán esőt is hoz.
Joákim lemondóan legyint:
-Harmadik napja gyülekeznek a hegy körül a felhők,
estére mindig reménykedni kezdünk, csakhogy mire a hold felkel, a
felhők eltűnnek. Félek, most sem lesz másként...
Anna a szokásosnál sápadtabb.
-Mindegy, azért menjünk csak be a házba! - szólal
meg kisvártatva - Itt is áll a levegő, ott sincs másképp.
-Szenvedsz talán?
-Egyáltalán nem, sőt, ugyanazt a végtelen
békességet érzem, mint a templomban, akkor, amikor az anyaság kegyelmét
kaptam. Nem is tudom... Önkívülethez hasonló ez az érzés. Olyan, mintha
testem álomba merülne, miközben lelkemen emberi szavakkal leírhatatlan
béke honol. Arra emlékeztet, amikor megszerettelek téged, Joákim és
először vittél magaddal házadba, ott és akkor töltött el ilyen
magasztos érzés, mikor boldogan mondhattam magamnak: „Igen, most már
asszony vagyok, igaz férfi asszonya vagyok." Békességben éltem hosszú
éveken át veled, élő szereteted megsokszorozta boldogságomat. Hasonlít
ehhez az a
boldogságos békesség, amit most érzek mégsem ugyanaz. ...
Sietős léptekkel tartanak a ház felé. Feltámad a
szél, mindjobban duzzadó felhőtornyokat hajt maga előtt, a síkság pedig
elsötétül és megborzong a kitörni készülő vihar előtt. Már a ház
küszöbére érnek, amikor az első villám felhasítja az eget, a
mennydörgés hangja lassan gördül hozzájuk a távolból, és a tikkadt
leveleken már pattannak az első esőcseppek.
Bemennek mind a ház biztonságába. Egyedül Joákim áll meg a küszöbön,
bevárja a béreseket és velük együtt nézi, hogyan issza be a szomjas
föld az áldott eső minden cseppjét. Örömüket hamarosan dermesztő
félelem váltja fel. A felhők mélységesen sötétkék színt öltenek,
belsejükből villámok fénye tüzel. Igen, nem kétséges, ezekből a
felhőkből hamarosan pusztító jégeső tarolja le a környéket. - Jaj,
nekünk! - sóhajtoznak az eget kémlelő férfiak - Ha ez a felhő itt adja
ki mérgét, nem marad egyetlen olajbogyó, egyetlen szőlőszem! Hiába
fáradtunk az idén...
Ennyi baljós jel Joákimnak több volna az elégnél,
ám gondjait más is tetézi: feleségénél most jött el a szülés órája.
Rokona nyugtatgatja, mondogatja, hogy Anna egyáltalán nem szenved.
Joákim a nyugtató szavaktól még nyugtalanabbá válik. Ott strázsál a
küszöbön és lesi, kik jönnek ki Anna szobájából. Márpedig most ott nagy
a forgalom, a rokonság asszonyai sürögnek az előtérből nyíló konyhában.
Felszították a tüzet, s az vörhenyes fénnyel világítja be a tágas
konyhát, ahol több asszony, köztük Alfeusz édesanyja serénykedik:
dézsákban cipelik a forró vizet, a tűzhely előtt melegített
gyolcslepedőkkel sietnek a szülőszobába. Joákim minden kilépőtől
érdeklődik: mi történik odabenn; ám az odavetett jó hírek egyre
idegesebbé teszik. Nem hallatszik egyetlen jajkiáltás sem a szobából,
ez Joákimot különösen megrettenti.
-Jó, én férfi vagyok, sohasem láttam még szülést -
magyarázza a sürgölődő asszonyoknak -, de már hallottam arról, hogy
ilyenkor a fájdalmak elmaradása végzetes lehet... ám az asszonyok oda
sem hallgatnak szavaira, serényen teszik dolgukat, ahogy kell.
Korán, túlságosan korán szakad le aznap az
éjszaka, mintha még alkonyat sem volna, a kitörő vihar már mindent
éjféli sötétbe borít. Vízesésként ömlik az eső, sivító szélrohamok
döntik meg a földig a fákat, s a csattanó villámok tüze majdhogynem
felgyújtja az égboltot. A vihar teljes dühével tombol: de a jégeső
elmarad, a vészjósló felhők máshová zúdították pusztító terhüket.
Az egyik béres, aki a küszöbről figyeli az elemek
tombolását, meg is jegyzi:
-Ma alighanem kiszabadult a gyehennából maga a
Sátán, és egész légiónyi ördöggel táncol itt körülöttünk! Nézzétek,
micsoda pokolian fekete felhőkbe burkolja magát! Szagoljatok ki, még a
kénköves bűzt is lehet érezni a levegőben! És micsoda átkozott hangon
bömbölnek és vonítanak az elszabadult ördögök! Ha itt a Sátán, akkor
most rettenetesen dühös...
A másik béres kiszimatol a felhőszakadásba és
folytatja a gondolatot:
-Az ám! Valami nagy zsákmány csúszott ki az ördög
kezéből! Vagy tán Mihály arkangyal lovagol újra a felhőkön és
villámokkal perzseli le az ördögöket? Ismét megégett a farkuk és
dühöngve üvöltenek kínjukban...
Az egyik asszony futólépésben siet a konyhába, s odakiáltja a küszöbnél
tébláboló férjnek:
-Joákim! Mindjárt megszületik! Minden rendben és
gyorsan történt!- de már szalad is befelé egy kanna forró vízzel,
otthagyva az álmélkodástól szóhoz sem jutó férfit.
Amilyen hirtelen támadt, olyan gyorsan tűnt el a
vihar, bár erejéből még futotta egy utolsó, rémisztő mozzanatra.
Fülsiketítő dörrenéssel felhasadt az ég, a légnyomás mindhárom férfit a
falnak taszította. A ház mögötti kertbe vágott a villám, a felsebzett
talajba mély, füstölgő gödröt vájt.
Ezzel vége is lett az égiháborúnak, mindenre
ráborult a vihar utáni csend és ekkor... igen, ekkor, mint tavaszi
erdőben a gerlehang, Anna szobájában felsírt a csecsemő. A pusztulás
harsonái után megszólalt az élet...
Odakünn pedig sohasem látott csoda csillogott: A Hebron csúcsától
indulva óriási szivárvány íve ölelte át a teljes égboltot. Soha még
emberi szem nem látta színeinek ily tiszta ragyogását! Szélein gyengéd,
alabástromszerű, majdnem fehéres volt a fénykoszorú, majd egyre
mélyebbek, harsogóbbak lettek a színek, annyira tisztán ragyogtak
Galilea dombjai felett, mintha minden szín levetett volna mindenféle
szennyet, mintha minden árnyalat a legtisztább tisztaságát öltötte
volna ünnepi köntösként magára. A kert fáit, a közeli dombokat és
távoli hegyeket csodás keretbe foglalta a fényözön, beragyogva mindent
a látóhatár végéig.
-Soha, sohasem láttunk még ilyen ragyogó
szivárványt! - kiáltozták a látványtól a lenyűgözött emberek. És itt,
igen itt! Csillag ragyog fényesen, pedig még le sem ment a nap! És
micsoda fényes csillag: mint metszett drágakő, szórja szét sugarait az
égen!
-Nem, ez nem lehet igaz! Az én szemem káprázik?
Holdtölte csak három nap múlva lenne, és máris itt ragyog az égen a
telihold? Miként lehetséges ez? Mitől olyan kábítóan erős a hold fénye?
Annyira fényes, mintha második nap tündökölne az égen...
Miközben csodálkozásuk nőttön nő, kinyílik az ajtó
és nagy-nagy örvendezéssel kilépnek rajta az asszonyok, patyolatfehér
vásznakba burkolt rózsaszín kisbabát hoznak karjaikban.
Igen, ő az, ő Mária, az Édesanya! Icike-picike
kisbaba, elférne egy kisgyermek karjában, olyan kicsiny, hogy egész
teste alig több, mint jó arasznyi. Fejét mintha elefántcsontból
faragták volna, de az élet rózsaszín pírját mutatja. Arcocskájából ajka
kárminszínben villan ki, nem görbül sírásra, inkább öntudatlanul mozog,
ösztönszerűen keresi az anyatej forrását csak hát olyan picinyek
élénkszínű ajkai, hogy szinte alig-alig lehet hinni, hogy valaha
megtanulják a szopás nehéz műveletét.
Csöpp orra majdnem eltűnik kerek orcái között. Az asszonyok kedveskedve
csiklandozzák picike állát és arcocskáját, s akkor kinyitja szemét,
mely olyan kék, mintha az égbolt leszakított darabja volna, így nézi,
bár még nem látja maga körül a világot. Szemöldöke és hajának tincsei
szőkék, majdnem fehérek, áttetszik rajtuk a rózsaszín bőr, s így olyan
árnyalatúak, mint a tavaszi virágokból gyűjtött, frissen pergetett méz.
Füle két tökéletesen formált rózsaszín kagyló,
áttetsző finomságuk egészíti ki alakjuk tökéletességét. És apró
kezecskéi... már amennyiben kéznek lehet tekinteni azt a két apró
valamit, amely a levegőbe markol céltalanul, aztán nagyon is
célirányosan a csöppnyi szájacskába igyekszik. Most összeszorítva olyan
rózsabimbónak látszanak, melyről lemaradt minden zöld, amikor
kinyílnak, két parányi, alabástromból faragott ékszernek tűnnek,
végükön öt parányi ékkővel díszítve. Hogyan lesznek képesek arra ezek
az icinyke picinyke kis kacsók, hogy minden könnyet felszárítsanak?
És a lábacskák (vajon hol is lehetnek)? Semmit sem
látni belőlük, legfeljebb a hófehér vászon rezdül meg néha ott, ahol
lenniük kellene...
De lám, az egyik nőrokon most kitakarja, akaratlanul persze, s amikor a
csöppséggel leül, a két rózsaszín lábacska kikandikál a vakító
hófehérből. Hát itt vannak, mindegyik hossza megvan akár négy
centiméternyi is. A talpacskák, mint rózsaszínbe áttört csigaház, a
lábfej kékes erezetű márvány, az ujjacskák a liliputi szobrászművészet
remekei, ezeknek végén is élénkebb színű ékkövek díszelegnek. Majd ha
ezek a lábacskák járni kezdenek, ugyan ki fog találni olyan csöppnyi
kis szandált, hogy a lábacskákat magába fogadja? És hogyan fogják ezek
a lábacskák hordozni a test súlyát a keserűség ösvényein, hogyan tudnak
majd kitartani a fájdalomban, a keresztfa tövében?
Erről ott ma senki sem sejt semmit, és mindenki
örömmel figyeli, amikor a baba aprócska lábaival rugdalni kezdi a
levegőt. Mindenki megcsodálja a jól formált lábszárat és a hurkás
combokat, a has szépen ívelt vonalát és a formás apró mellkast, melynek
selyemszínű bőre a lélegzés ritmusára lüktet, és ott ver mögötte a
szív. Más talán nem is hallja, csak a boldog édesapa, aki lányának
mellére szorítja ajkait és megcsókolja ott, ahol a szív legközelebb
dobog... Igen, a szívére adja az apai csókot, arra a szívre, melynél
jobb sohasem született a földön, arra a szívre, mely az emberiség
hosszú-hosszú századaiban az egyetlen, amely tökéletes, amely
makulátlan.
Szűz
Mária szent neve napjára
A Bodajki Segítő Szűzanya kegykép
Az ünnep eredete
Szeptember 12-én ünnepeljük a Boldogságos Szűz Mária szent nevét. Szűz
Mária névnapját már a XI. századtól ünneplik, az időpontja azonban
változott. Mária névnapját az Egyház a XX. század elejéig még a
Kisboldogasszony nyolcadába eső vasárnap ünnepelte.
Szeptember 12 megünneplését Boldog XI. Ince pápa rendelte el, miután a
török seregek fölött 1683. szeptember 12-én Bécsnél győzelmet arattak.
Ez azonban akkor még nem kapcsolódott össze Mária névnapjának
ünnepével, bár a győzelmet kezdettől fogva a Boldogságos Szűz Mária
közbenjárásának tulajdonították.
Szent X. Pius pápa csak sokkal később, a XX. század elején helyezte át
Szűz Mária névnapját a győzelem napjára.
Az ünnep megtartása
Gyönyörű ünnepe ez Egyházunknak. A Segítő Szűzanyához fordulás kiemelt
napjaként tömegek ünnepelték és – a lehetőségekhez mérten – ünneplik ma
is zarándoklatokkal, búcsúkkal összekötve.
Az idén a szörnyű világjárvány miatt a búcsúk általában elmaradtak, de
a miséket a híres Mária-kegyhelyeken megtartják. Így van ez a
Mátraverebély-Szentkúti Nemzeti Emlékhelyen, és a templom és a
zarádokudvar teljes felújítását most ünneplő Bodajkon is.
Bodajkot és csodálatos kegyképét a Magyar Kurír is megemlíti Mária napi
cikkében. (
Ld. itt.)
A Mária név jelentése
A hétköznapi célból szokásosan használt internetes oldalak teljes
zavart keltenek, ugyanis a név jelentéséről azt állítják, hogy az nem
ismert, elveszett a tartalma, ill. egészen furcsa jelentéseket adnak
meg. Utóbbiak közé tartozik a "Csepp a tengerben" vagy "Keserűség".
A keserűség, mint névértelmezés, nagyon gyakori. Szűz Mária sorsára
emberi mércével gondolva, asszociálható a névhez a keserűség. Ezt az
értelmezést magyar nyelvterületünkön határozottan megerősítette Benedek
Elek. Önéletrajzi regényében – Mária nevű feleségének nehéz sorsára
gondolva – gyakran így sóhajt föl: „Ó, Mária, miért vagy te Mária!” Így
aztán valószínűleg akaratlanul, de megerősítette a Mária név és a
keserűség közötti kapcsolatot.
Felbukkan azért az „úrnő” jelentés is, ami már közelít a valósághoz. A
Keresztyén Bibliai Lexikonban a következőt olvashatjuk a Mária névről:
„Mária A héber Mirjám görög megfelelője. A név legkorábbi viselője
Mózes és Áron testvére, ezért a név görög Mária formában az ÚSZ-i kor
kedvelt neve. A név jelentése: »látó« vagy »úrnő«.”
Az Újszövetségben a Mária név átírva latin betűre: Mariam.
Az Újszövetségi görög szótárban pedig ez áll:
Μαρία, -ς v. Μαριάμ - Mária; A név Jézus édesanyja mellett több
személyt is jelöl, pl. Mária Magdolna, Mária Lázár testvére, stb.
Μαριάμ alakban indeclinabilis; Mirjam, Mózes lánytestvére
Változatok: Μαρία !, Μαρίαν !, Μαρίας !, Μαρίᾳ ! (
Újszövetségi görög szótár)
Felhívom a figyelmet arra, hogy az első alak a Maria! Az Újszövetségben
azonban mindenhol Mariam formában szerepel a név. Az utóbbi nyilván
zsidó hatás, az előbbi pedig onnan származik, hogy a névnek Szűz Mária
anyanyelvén, az arámi nyelvben Maria az alakja.
A Maria szónak az arámi nyelvben a jelentése
egyértelmű.
Ma-ri-a: arámi összetett szó. Ma jelentése „égi Anya" ri = valahonnét
származó, eredő.
a = meghatározó rag . Tehát a Maria név jelentése: „égi Anyától
származó".
Az a és á hangok közötti különbség is figyelemre méltó, de a Mária
ismert beceneve, a Mari is „a” hangot használ, bár ismert a Mári
változat is.
Ebből annyi mindenesetre következik, hogy nagyon régi eredetű a név.
A
néven keresztül
megvalósuló tisztelet
Jól ismert mondat:
Áldott
legyen Jézus szent neve! Itt az áldást – ami Jézusnak szól
– a
néven
át közvetítjük. A név különleges jelentőségét a Biblia is
alátámasztja. A Fil2,9-11-ben olvassuk:
„
9 Ezért Isten felmagasztalta, és olyan
nevet adott neki,
amely fölötte van minden névnek,
10 hogy
Jézus
nevére
hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az alvilágban,
11
s minden nyelv hirdesse az Atyaisten dicsőségére, hogy Jézus Krisztus
az Úr.”
(Kiemelés
tőlem.)
Itt ugyan Jézusról van szó, de a név jelentősége a kereszténység
körében az ókorban általánosan elfogadott nézet volt. A reneszánsz óta
vitatják azt, hogy a név befolyásolja viselője életét.
Hogyan valósulhat meg dicséret, hála, öröm, bizalom, köszönet a név
használatán keresztül?
• bízhatunk a név
erejében (122)
• kifejezhetjük,
hogy gyönyörű a név (125)
• reménykedhetünk a
névben (133)
• áldhatjuk a nevet
(134)
Az egyes pontok melletti számok
Szent
Bonaventura Mária zsoltáraira utalnak. Ezekben a
zsoltárokban éppen az a szent viszonyulás jelenik meg
Mária nevéhez, amit ott leírtunk.
A zsoltárokat a fenti sorrendben mellékeltük. Alkalmasak arra, hogy
ezen a szép ünnepen Mennyei Édesanyánkhoz, a szép Szűz Máriához
forduljunk, így köszöntve a névnapján, dicsőítve szeretetét és jóságát.
122. zsoltár
Hozzád fordulok, ó, királynő, aki uralkodsz a mennyben.
Segítségünk legyen a te neved
erejében, minden munkánkat te irányítsad.
Áldott légy a mennyben és a földön, a tengerben és a végtelen időben.
Áldott legyen termékenységed, áldott legyen szüzességed és tisztaságod.
Áldott legyen szent tested, áldott legszentebb lelked.
Dicsőség az Atyának stb.
125. zsoltár
Amikor a legnyugalmasabb arcodat fordítod ránk, felvidítasz minket, ó
Istennek szűz Anyja.
Minden földi asszonynál áldottabb légy te, Krisztus kincstára.
Áldott legyen dicsőséges neved:
amelyet az Úr szája csodálatosan megnevezett.
Se ajkunk dicsérete, se szívünk szeretete irántad meg ne szűnjön.
Akik szeretnek téged, azokat Isten megáldja, és akik szeretni akarnak,
azok nem fogják hitüket elveszíteni.
Dicsőség az Atyának stb.
133. zsoltár
Mármost, áldjátok meg az Úrnőt, mindnyájan, akik az ő szent nevében reménykedtek.
Örüljetek nagy örömmel, ti, akik őt magasztaljátok és dicsőítitek, mert
örvendezni fogtok bőséges vigasztalásaiért.
Íme, most túláradó jósága leszáll rád, megvigasztalja és
megörvendezteti a szívedet.
Áldd meg őt, minden szolgáját, és legyen a lelked vágya, hogy emlékezz
rá.
Áldjátok őt, ti Isten angyalai és szentjei, dicsérjétek csodáit örökké.
Dicsőség az Atyának stb.
134. zsoltár
Dicsérjétek az Úr nevét,
áldjátok meg Máriának, az ő anyjának nevét.
Légy szorgalmas a Máriához történő imádkozásban, és végtelen örömöket
fog neked adni.
Jöjjünk hozzá bűnbánó lélekkel, és a bűnös Cupido nem ostromol minket.
Aki az elme nyugalmában gondolkodik róla, megtalálja az édességet és a
békét.
Életünk végén neki leheljük ki lelkünket, és ő az ítélet diadalát adja
nekünk.
Dicsőség az Atyának stb.
J.S. Ferenc
Gondolatok a
kassai vértanúk ünnepén
A Római Katolikus Egyház szeptember 7-én emlékezik meg a
kassai vértanúkról.
1619. szeptember 6-ról 7-re virradó éjjel különös
kegyetlenséggel ölték meg Kőrösy Márk, Grodecz Menyhért és Pongrácz
István atyákat, miután nem voltak hajlandók áttérni a református hitre.
X. Pius pápa 1905-ben nyilvánította boldoggá a hős papokat. Szentté
avatásukra 1995. július 2-án, II. János Pál pápa szlovákiai
látogatásakor került sor.
A brutális kínzások és gyilkosságok Bethlen Gábor erdélyi
fejedelem fővezérének, Rákóczi Györgynek az utasítására történtek.
Bűnét súlyosbítja, hogy Rákóczi hitszegő módon járt el: megígérte, hogy
nem lesz bántódásuk a városban lévő katolikus papoknak.
A reformáció-ellenreformáció, kuruc-labanc háborúk szomorú
és kegyetlen része történelmünknek. A kassai vértanúk esetében is
tartózkodunk a hangos megemlékezésektől, hiszen a másik félnek is
vannak sebei, és mindenképpen kerülni kívánunk minden olyan beszédet
vagy írást, ami sértheti református testvéreinket.
Istennek hála, békében és szeretetben élünk együtt, és
egymás iránti megbecsülésünknek igyekszünk is hangot adni. Azt
keressük, ami összeköt bennünket. És ilyen van is, nem is akárki: maga
Jézus Krisztus.
Ezt a közös törekvést jól mutatják a gyakori ökumenikus
istentiszteletek, és a közös munkálkodás a szociális problémák
megoldásában.
Nem tudok róla, hogy bármilyen hittérítő tevékenységet
folytatnánk egymás vallása ellen.
Így aztán igencsak meglepett, amikor a Kálvinista apologetika c.
honlapon az egyik nagy gyűjtemény a Katolikus Egyházzal fogalalkozik.
Ezeket az írásokat
Nagy Gergely
jegyzi. Kétségtelenül színvonalasak,
nagyon jól használhatók azok számára, akik szeretnék világosan látni a
református és a katolikus tanítások közötti különbséget. A fiatal
református teológus a nyilvános hitviták sztárja lett. Nem szándékozunk
vele vitatkozni, mi hiszünk a Szűzanya dogmákban és még sok másban,
amiben ő nem. Van azonban két igen komoly aggályom.
Az egyik az, hogy miért a hitvédelem témában szerepelnek
ezek az írások? A katolikusok ellen akarják megvédeni a hitüket? Ki
támadja őket, ki akarja áttéríteni őket katolikus hitre a mai
Magyarországon?
A másik az, hogy a több helyen barátságtalan, támadó és
kioktató. Hangneme fölényes, ld. pl. a „Kedves katolikusok: biztosak
vagytok benne, hogy üdvözülni fogtok?” c. írást. De az is egy szép
megállapítás, hogy a katolikusok nem keresztények. Ezt joga van
bárkinek így gondolni, de biztos, hogy ezt így kell leírni?
A református templomból nem a katolikusba szoktak „átülni”,
hanem valamelyik teljes evangéliumi gyülekezetbe. A tárgyilagosság
kedvéért megjegyzem, hogy a katolikusok egy része is oda megy.
Alaposan taglalja és támadja a Szűz Mária dogmákat. Rendben
van. Mit tehetne egy református teológus? Ha a hagyományokból nem
fogadnak el semmit, sőt abban mindent tagadnak, akkor ez érthető. De
azért itt kilóg a lóláb. A Mária-csodákról nincs szó. Vagy azok nem
bizonyítanak semmit? És a sok magánkinyilatkoztatás? Szükségtelenek?
Utóbbira sajnos a Katolikus Egyházon belül is sokan igent
válaszolnak. Márpedig aki Jézus, a Szűzanya vagy Szent Mihály
megjelenését fölöslegesnek tartja, vagy egyáltalán ilyesminek a
létezését is tagadja, annak a hitével is és a gondolkodásával is van
gond.
A megemlékezéshez kapcsolódó gondolatainkat azzal zárjuk,
hogy azt kívánjuk református testvéreinknek, hogy soha ne legyenek a
katolikusoknál nagyobb hitbéli ellenfeleik.
Azt meg mindenkinek kívánom, hogy értse meg, mit mond Jézus a legfőbb
parancsokról, és annak szellemében gondolkodjunk és cselekedjünk.
Számomra nem kérdés, hogy a reformátusok felebarátaink. Mi pedig
tartjuk magunkat az Mt 22,39-hez:
„Szeresd felebarátodat, mint
saját magadat.”
J.S. Ferenc
Irodalom:
Szentek élete az év minden napjára Bp., Szent István
társulat, 1933. III. kötet, 308-313 o.
Diós István dr.(szerk.) Szentek élete Bp., Szent István Társulat, 2001.
I. kötet, 658-660 o.
http://kalvinistaapologetika.hu/
Szent
Mihály, a hűséges főangyal
Szent Mihályról korlátozott terjedelemben írni nehéz vállalkozás.
Feltétlen szükséges bemutatnunk azoknak, aki nem, vagy alig ismerik.
Ugyanakkor szeretnénk bemutatni "munkájának" kevésbé ismert oldalát is.
Ki Szent Mihály?
Szent Mihály egy a hét arkangyal (főangyal) közül. A főangyalok közül
négynek a nevét csak az apokrifekből ismerjük, ezért az egyház csak a
Bibliában is előforduló Mihály, Gábriel és Rafael arkangyalokat
ünnepli. Szent Mihály nevét az Ószövetségben három, az Újszövetségben
két helyen említik.
Neve kissé méltatlanul lett magyarosítva. Míg Gábriel és Rafael nevében
benne maradt az „el” Istenhez tartozásra utaló szótag, addig ez
Mihálynál elveszett. A három főangyalt – a liturgikus reform óta –
együtt ünnepli az egyház, szeptember 29-én.
Szent Mihály napja a magyar néplélekben szentségi tartalmával együtt
íródott be, mint az élet természetes menetének egyik jelentős állomása.
Az állatok legelőről való behajtásának, az elszámolásnak időpontja ez a
nap. A cselédség felfogadásának szokásos időpontja is Szent Mihály
napja volt. Ilyenkor nagy vásárokat is tartottak, be lehetett
szerezni a szükséges felszerelést a következő gazdasági évre. És persze
ünnepeltek a templomokban és világiasan is.
Ismert és szép történet Szent Mihály harca a Sátán ellen, ami azzal
végződött, hogy a sátánt letaszította a mennyből.
De vajon hogyan működik ma szeretett főangyalunk?
Az egyháznak az álláspontja szerint szakadatlanul harcol a sátán ellen,
és persze ennek során minket is oltalmaz, és ez valóban így is van.
A XIII. Leó pápához köthető Szent Mihály imát régebben minden mise után
kötelezően imádkozták, ma csak választható.
A közismert gondolatok helyett térjünk rá most arra, mit is csinál
Szent Mihály napjainkban?
Természetesen ugyanúgy nincs erről tiszta látásunk, mint általában az
angyalok, szentek vagy éppen az Úr tevékenységéről.
(„...tükör által homályosan látunk” - 1Kor 13,12)
Azt azonban tudjuk, hogy Szent Mihály is megjelenik időnként. Ezekről
általában keveset beszélünk, alig hallunk ilyet, pedig hitünk és
Istenbe vetett bizalmunk erősítésében jelentős szerepe van.
Négy jelenését fogjuk ismertetni, a negyediket hosszúsága miatt külön
cikkben a következő periódusban.
Az első egy csodálatos szépségű látomás, amihez fizikai erőkifejtés nem
társult.
A többi három mindegyikében Szent Mihály belépett a fizikai valóságba!
Úgy tűnik, Ő az a „csodalény”, aki közvetlenül be tud avatkozni a
fizikai síkban!
Betelt a korsó! Egy hívő asszony látomása
(Ezt a beszámolót már
közreadtuk. Aki olvasta, átugorhatja. )
„- Az udvaron egyszer csak velem szemben egy hatalmas, aranyló fényben
úszó köd ereszkedett le. Hátterében ott áll a Szűzanya. Az egész
sugárzó, fénylő köd pulzált, dobogott, mint a szív. Megrendülve éreztem
a Szentlélek Jelenlétét. Gyönyörűséges ének közepette növekedett a
ragyogás, és elöl
megjelent
Szt. Mihály.
Feje fölött öblös korsót láttam. Fensége és hatalmának kisugárzása
rettenetes lehet ellenségei számára. Mert kezében a szokásos kard merő
lobogó tűz volt. Izzása növekedett, mintha a csóvák kitöréseinek és
robbanásainak utolsó előtti pillanataiban volnánk. Félelmetes volt, a
Szűzanya látványa óvott engem. Szt. Mihály csak annyit mondott nekem,
hogy a korsó csordultig tele van.”
Akik akaratlanul
megidézték Szent Mihályt
„Pár éve a Jelenések könyvét ütöttem fel a Bibliában. Meg is rémültem,
hogy jön a 7 angyal, és Isten haragjának csészéit egymásután kiönti az
emberiségre s ezzel, egyre iszonytatóbb
büntetések jönnek a földre.
Elrohantam Zoé barátnőmhöz, akivel imádkozni szoktunk.
— Nézd, mit olvastam. Te is egyedül vagy, és ki fog minket megvédeni?
Kérjük meg azt a 7 angyalt, hogy várjanak.
— Jaj, nem jó! A főnököt kéne megkérni, a Szent Mihályt.
— Jó, mondta és kihozott egy nagyobb Szt. Mihály képet, és letette
közénk az asztalra. Megérintettük. Imádkozni kezdtünk:
„Kedves Szent Mihály, nézd, mi félünk, jönnek ezek az angyalok, nincs,
aki megvédjen minket.
Te, aki oly hatalmas vagy, látod Istent színről-színre. Tudjuk, hogy
szereted Őt. Hát még Isten hogy szeret Téged! Boldog lehetsz! Nem érzed
a mi nyomorúságunkat és félelmeinket. Mi a Szűzanya gyermekei vagyunk,
aki a Te áldott Királynőd. Kérünk, nézz le dicsőségedből, lásd meg
nyomorúságunkat. Isten, Irántad való szeretetére kérünk, védelmezz meg
minket, a jövőben bármi is jön ezután.”
Ekkor egy Erő becsapott a konyhába, ahol ültünk.
Nem szeretetteljes, hanem inkább félelmetes Erő! Úgy éreztem. mintha
székemmel együtt emelkednék:
— Jézusom hová megyünk? Zoé is kiáltott. Fényes kardot látott, átjárta,
forró volt, de nem fájdalmas. Örömmel és vigasszal járt.”
(Részlet. Dr. Nehéz Márta
Mirjam: A vigasztalás imakönyve, 222. oldal)
Meglátogatott minket
Szent Mihály
„Sokat beszélgettünk Szent Mihályról, és naponta kétszer imádkoztunk
hozzá. Rendeltünk egy szobrot is, és elhelyeztük a lakásban. Derültünk
rajta, hogy járt Márta nővér és a barátnője Szent Mihállyal.
(Ld. fentebb.) Hogy a szeretetteljes beszélgetések
okozhatták-e, vagy az, hogy a testvéreink ijedtségén
mulattunk, nem tudom. Tény azonban, hogy éjjel hatalmas puffanásra
ébredtünk, olyanra, hogy az egész ház megremegett. Úgy hallottam, hogy
a szobánkba esett be valami. Fölijedtem. Szent Mihály érkezett meg!
Hatalmas volt, földtől a plafonig ért. Óriási erőt sugárzott, a férjem
alakját vette föl – talán azért, hogy ne féljek. Nagyon jó érzés volt,
de hamar el is tűnt. A huppanásra férjem is fölébredt, de ő nem látta.”
(Olvasói levélből)
Az alábbi ima rövid
alakja közismert, hiszen régebben minden mise után imádkoztuk.
Az imák rovatban
itt érhetó
el.
XIII. LEÓ PÁPA IMÁJA A SÁTÁN ÉS
ANGYALAI ELLEN
Szent Mihály Arkangyal, Égi Seregek dicső Fejedelme,védelmezz minket a
sötétség hatalma és gonoszsága elleni küzdelmünkben.
Jöjj segítségünkre, akik Isten teremtményei vagyunk, akiket drága áron
váltottak meg az ördög zsarnokságából.
Téged tisztel az Egyház, mint védelmezőjét és Pártfogóját.
Az Úr Rád bízta azokat a lelkeket, akik egy napon elfoglalják a
kezdettől fogva nekik készített helyeket a Mennyben.
Kérjed értünk a Béke Istenét, hogy tartsa legyőzve lábunk alatt a
sátánt, hogy ne vethessen rabszolgaságba minket és ne árthasson Jézus
Krisztus Egyházának sem.
Kérünk, mutasd be a Magasságbelinek imáinkat, egyesítve a Tiéddel, hogy
azonnal szálljon ránk Isten Irgalma.
Te pedig Isten erejével láncold meg és űzd vissza a mélységekbe a
sátánt, a sárkányt, az őskígyót, ahonnan nem tud többé embereket
elcsábítani.
Ámen
Megemlékezés Avilai Szent Teréz egyházdoktorról
Október 15-én emlékezik meg az Egyház a Jézusról nevezett (Avilai) Nagy
Szent Teréz (1515-1582) rendalapítóról, egyháztanítóról.
Igazi nagy misztikus, az Egyház megújítója. Földi hazájában,
Spanyolországban "doctora
mistica"-ként emlegetik. Írásai a több évszázadnyi távolságból is igen
üdítően hatnak, és sok tanulsággal szolgálnak. Két könyve is könnyen
hozzáférhető magyar nyelven, írásunk végén megadjuk az elérhetőséget.
Életéről az interneten is találunk rövid leírást, a szentek életéről
szóló könyveinkben pedig részletesebben is megismerhetjük e kiváló szűz
történetét. Ez nem a megfelelő hely részletes méltatására, annyit azért
megjegyzünk, hogy ő nem jobb híján lett apáca, mint sokan mások. Szép
volt és okos, választhatta volna a világi életet is, bár erős erkölcsi
elvei miatt sok baja lett volna.
Teréz különleges egyénisége már gyerekkorában megnyilvánult.
Hétévesen
a vértanúk történeteit hallgatva, felfogta, hogy a vértanúság üdvös
halál, és ő is így szeretne meghalni. Tízenegyéves fiú testvérét
rábeszélte,
hogy szökjenek át a mórokhoz, mert úgy hallotta, hogy ott a
keresztényeket a hitükért megölik. A két kis szökevényt még a
város határában fülön csípték.
Később a remeteség tűnt
követendőnek a kislány számára. Ismét a legfiatalabb bátyja lett a
segítsége. A remetelak építése azonban sehogy nem sikerült, bármennyire
is egyszerű kunyhót akartak építeni, jártasságuk hiánya miatt az mindig
összedőlt.
Ez a kunyhóépítés azonban mégis jó előjele volt Teréz fényes jövőjének.
17 női és 13 férfi
karmelita kolostort alapított, méghozzá a szigorú, régi
rendtartás szerintit!
Hogyan volt erre képes ez a beteges, fizikailag gyenge lány?
Isten
segítségén túl hatalmas hite és lelki ereje támogatta. A
kortársak kiemelték, hogy szépsége és rendkívüli beszédkészsége
hozzásegítette ahhoz, hogy mindenkit meg tudott győzni az igazáról.
Nyelvi-gondolati készsége valóban csodálatos, írásai ma is elbűvölőek.
Okosság,
alázatosság, szépség és Isten iránti elkötelezettség jellemezte. Az
emberi tulajdonságok e felettébb ritka együttállása magyarázza, hogy
igen eredményesen szelídítette meg az Egyház szerzetesrendjeinek
megújítása ellen támadókat, akár világi főurakról, akár magas rangú
egyházi személyekről volt szó.
Két rövid részlettel
emlékezünk a nagy egyháztanítóról. Apró részletek ezek, de kifejezik
Teréznek azt a tiszta meglátását, hogy kis dolgok nélkül nem lehet
építkezni.
Avilai Szent Teréz: A
belső várkastély - részletek
Imádkozás
a bűnösökért:
Ne felejtsük el soha, mekkora jótétemény az, ha a bűnösökért
imádkozunk. Tegyük fel, hogy látunk egy keresztény embert, erős lánccal
megkötözve és odaerősítve egy dúchoz, az éhhalál küszöbén; pedig nem
ennivalóban szenved hiányt, mert hiszen bőségben vannak mellette kitűnő
ételek, csak nem tud utánuk nyúlni, hogy szájához emelje őket, de meg
undorodik is tőlük; pedig látja, hogy hamarosan meg fog halni és
nemcsak ezzel a közönséges halállal, hanem mindörökre. Nem volna-e
kegyetlenség ott állni és nézegetni őt és nem segíteni rajta, hogy
ehessék? S mit szólnátok hozzá, ha csak a ti kérésetekre volna szükség,
hogy levegyék róla a bilincseket? Ugyebár, értitek. Isten szerelmére
kérlek benneteket, hogy emlékezzetek meg mindig imáitokban az ilyen
szerencsétlen lelkekről.
Az
erények gyakorlásának fontosságáról:
Azért tehát, nővéreim, ha azt akarjátok, hogy az alap erős legyen,
igyekezzék mindegyik a legkisebb lenni valamennyi között; legyen a
többinek rabszolgája; keresse az alkalmat, hogy nekik kedvükre tehessen
és nekik szolgálatukra legyen. Hiszen mindaz, amit így tesztek, sokkal
inkább szolgál majd nektek hasznotokra, mint nekik. Így erős
alapköveket raktok le s a lelki vár nem fog romba dőlni. Ismétlem, hogy
az alapok ne álljanak csupán ajakimából és elmélkedésből, mert ha nem
gyűjtötök erényeket és nem gyakoroljátok őket, mindig törpék maradtok a
lelki életben. S adná Isten, hogy ebben az esetben más nagyobb bajotok
ne legyen, mint az, hogy nem növekedtek, mert hiszen tudjátok, hogy aki
nem növekszik, az kisebbedik. A szeretet, ha egyszer igazán megvan, nem
tud azzal megelégedni, hogy változatlanul maradjon meg egy és ugyanazon
állapotban.
"Az
idézetek szövegének
eredete a Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár - a magyarnyelvű
keresztény irodalom tárháza."
Irodalom:
Jézusról nevezett Szent Terézia összes művei, Önéletrajz. Ernő atya
fordítása, dátum és kiadó nélkül.
Teréz, Nagy vagy Avilai Szent: A belső várkastély (http://www.ppek.hu/)
Teréz, Nagy vagy Avilai Szent: A tökéletesség útja (http://www.ppek.hu/)
Szentek élete az év minden napjára Bp., Szent István társulat, 1933.
IV. kötet, 64-72 o.
Diós István dr.(szerk.) Szentek élete Bp., Szent István Társulat, 2001.
I. kötet, 748-754 o.
„...szálljatok szembe a
sátánnal, és elfut előletek. (Jak 4,7b)
"Nem annyira a vér és a test ellen kell küzdenünk, hanem a
fejedelemségek és hatalmasságok, ennek a sötét világnak kormányzói és
az égi magasságoknak gonosz szellemei ellen."
(Ef 6,12)
Isten Igéje azt tanítja, hogy ezek a gonosz szellemek bukott angyalok,
akiket az Úr Jézus Krisztus megfosztott a trónjuktól.
Amikor kapcsolatba
kerülünk ezekkel a démonokkal, tudnunk kell, hogy Jézus legyőzte,
megfosztotta semmissé tette őket. (Kol 2,15)
Kezdetben, mikor Isten megteremtette a földet, Ádámnak adta a hatalmat
keze munkája felett, vagyis Ádám volt e világ „istene”. De ő
felségárulást követett el, eladta a földet a sátánnak, így vált a sátán
e világ istenévé. Ádámnak törvényes joga volt, hogy ezt
megtegye.
Most a sátánnak joga van
arra, hogy itt tartózkodjon és e világ istene legyen, amíg „Ádám
bérleti szerződése” le nem jár.
És joga van uralkodni felettünk, addig, amíg át nem kerülünk Krisztus
Testébe (vagyis Jézus Krisztust elfogadjuk személyes Megváltónknak, és
behívjuk az életünkbe.) Mert akkor elmondhatjuk:
"
Adjatok hálát az
Atyának, aki arra méltatott benneteket, hogy részetek legyen a szentek
örökségében, a világosságban; kiragadott minket a sötétség
hatalmából, és áthelyezett szeretett Fia országába."
(Kol 1, 12-13)
Ezután már nincs joga a
sátánnak uralkodni felettünk. A sátán számos dolgot irányít a földön,
de téged ezután már nem irányíthat.
Mert bár ugyan a világban vagyunk, de nem e világból valók vagyunk.
Jézushoz tartozunk. És Ő nem hagyja, hogy kiszolgáltatottak
legyünk a sátánnak.
Jézus hatalmat adott
nekünk a sátán felett:
"Hatalmat adtam nektek, hogy kígyókon és skorpiókon járjatok, hogy
minden ellenséges erőn úrrá legyetek. Nem fog ártani nektek
semmi."
(Lk
10,19)
Miért tudott hatalmad
adni?
"Jézus odalépett hozzájuk, és így szólt: Én kaptam minden
hatalmat égen és földön." (Mt 28,18)
Hogyan kell foglalkozni
az ördöggel, akkor,
amikor a sátán, mint ordító oroszlán körüljár, hogy kit
nyeljen el?
Az Ige nem azt mondja, hogy fussunk el, takarjuk be a szemünket,
bújjunk el, hanem:
Ti
álljatok ellen neki. De hogyan?
Isten adott nekünk fegyvereket, amit magunkra kell öltenünk:
1.
Egyik a Hit.
Amit fel kell öltenünk, mint egy pajzsot, mert ez hárítja el a gonosz
minden tüzes nyilát, amivel lövöldöz. (Betegség, szerencsétlenség,
hitetlenség, kétségbeesés, félelem…)
2.
Meg kell ragadnunk a Lélek kardját, vagyis az
Isten szavát. Ez azt jelenti, hogy a gonosszal nem társalgunk, hanem az
Evangélium Igéivel szállunk vele szemben és győzzük le őt, mert az a
Szentlélek szava.
Mindebből következik, hogy az ördögöt csak akkor tudjuk legyőzni, ha
hisszük, hogy Jézus megadta nekünk ezt a hatalmat, hogy az Ő nevében
parancsolhatunk az ördögnek. Ha kételkedünk, hátha nem sikerül, akkor
ez a hatalmunk elvész. Az ördög azt mondja: Ez nem is hisz
a Megváltójának, és ez akar nekem parancsolni? Mivel? A saját
hatalmával? Az nincs neki. Isteni védelem nélkül öt perc alatt bárkit a
kárhozatba tudok dönteni, akkora hatalmam van. (P. Pió)
3.
Legyen jelen a Szentlélek ereje.
További fontos dolog: Nem elég bármekkora hit, kell a
Szentlélek ereje is! Jézus mondta mennybemenetele előtt: Elküldöm
nektek a Szentlelket, és vesztek erőt!
(v.ö: Jn 16,7 ; Lk 24,49)
Ez az erő pedig az Isten Igéjében benne van. (A Bibliát a
Szentlélek sugalmazta)
Vagyis, amikor parancsolunk az ördögnek, hogy ne árthasson, akkor
idéznünk kell a Bibliából Isten Igéjét is.
4. Mindezt Jézus nevében
kell megtennünk, mert a hatalom az Ő nevében
van.
Akik Hisznek (ezek a jelek fogják kísérni)
az Én nevemben ördögöket űznek,
betegekre teszik kezüket, azok meggyógyulnak, kígyókat vehetnek
kezükbe, és ha mérget isznak, nem árt nekik (v.ö. Márk 16,16-18)
Vannak, akik Isten Igéje alapján próbálnak cselekedni, Isten Szentlelke
nélkül. Mind a kettővel rendelkezned kell. A Szentlélek és az
Ige megegyeznek.
Az ördögnek ellenállhatunk, akár betegséget, vagy rossz érzést, rossz
körülményeket, félelmet hoz elénk.
(Jk
4,7) Ilyenkor Jézus Nevében megdorgálhatjuk őket: a
betegség és a félelem, a kétség, kétségbeesés, a harag, a keserűség
démonát.
De mindannyiszor, ha kocsiba ülünk, elűzhetjük a leselkedő démonokat:
„Jézus nevére hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az
alvilágban”
(Fil
2,10)
El kell menned, nem okozhatsz semmi bajt, szerencsétlenséget
nekem, sem mindazoknak, akik hozzám tartoznak. Nem okozhatsz kárt sem
lelkemnek, sem testemnek, mert azok Jézus védelmében vannak.
És ez működni s fog, ha
figyelembe veszed az elmondottakat.
Két dologra figyelnünk kell. Az ördög visszajön. A Szűzanya mondta
Medjugorjéban, hogy a sátán követi, leselkedik utána, amerre jár. Ne
csodálkozzunk, hogy hozzánk is visszajön. Ezért érdemes minden reggel
Jézus Nevében elküldeni, vagy a felsorolt ördögűző imákat elmondani.
A másik az, hogy elküldhetjük az ördögöt szeretteink életéből is,
csakhogy az nem fog elmenni, ha az illető istentagadásban van, vagy ő
maga befogadta a sátánt.
2021.június 16.
Mirjam
nővér
Vissza